Klasa IIc w Państwowym Muzeum na Majdanku

Udostępnij ten wpis

W dniu 16 listopada 2016 r. młodzież klasy IIc Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Solcu nad Wisłą wraz z wychowawcą udali się na wycieczką edukacyjną na Majdanek. Celem wyjazdu było zapoznanie z miejscami pamięci narodowej.

Były nazistowski obóz koncentracyjny, gdzie zginęło około 80 tys. ludzi funkcjonował w latach 1941-1944.  Obecnie na jego terenie znajduje się Państwowe Muzeum na Majdanku.

Zwiedzanie muzeum rozpoczęliśmy od projekcji filmu na temat działalności obozu. Po obejrzeniu filmu wraz z przewodnikiem udaliśmy się pod Pomnik Walki i Męczeństwa. Dalej mijaliśmy szereg drewnianych budynków, wieże strażnicze, „Plac róż”., budynek łaźni. Oglądaliśmy obiekty poobozowe: komory gazowe, krematorium, baraki więźniów. Wstrząsające były dla nas  pozostałości po narzędziach terroru i śmierci: pejcze, piece, szubienica, puszki po cyklonie B.

Przewodnik opowiadał nam o ciężkich warunkach bytowych osadzonych więźniów, o ich pracy, panujących chorobach i planowanych formach uśmiercania. Przygnębiające wrażenia zrobiły na nas zgromadzone w barakach przedmioty: buty, ubrania pasiaki, zabawki dziecięce. Oglądaliśmy także przedmioty artystyczne wykonane przez więźniów w obozie: pierścionki, bransoletki, papierośnice, kałamarze, popielniczki, przyciski do papieru, wisiorki, rysunki.

Ostatnim punktem naszego zwiedzania było Mauzoleum. Dużo emocji wzbudziła góra usypana z ludzkich prochów. By uczcić pamięć pomordowanych wszyscy zachowywaliśmy się godnie.

Zakończyliśmy pobyt na Majdanku. Słowa umieszczone na pomniku ,,Los Nasz dla Was przestrogą’’ pobudziły wszystkich do głębokiej refleksji i przemyśleń jak bardzo kruche jest życie ludzkie.

Robert Madej

Bez kategorii

INFORMACJA

Informacje o uczniach zakwalifikowanych do klas pierwszych można uzyskać w sekretariacie Zespołu Szkół w Solcu nad Wisłą (telefon 48 3761 202). Sekretariat czynny od poniedziałku